Ponnyakuten

Har ni sett ponnyakuten? Ett roligt och på många sätt lärorikt program som visas på söndagar i barnkanalen. För er som inte sett det så finns de tre första avsnitten att se här http://svtplay.se/t/122051/ponnyakuten
Jag blir dock lite fundersam över vissa saker. För det första, vad tänker man med när man som en utav sveriges största ryttare rider utan hjälm? I utbildningssyfte och dessutom i ett barnprogram? Vad är man för typ av förebild då? Tänk om jag som ridlärare skulle rida omkring utan hjälm, vilka signaler skulle det sända ut? Jo, att det är ett helt okej betéende och att om jag gör det så kan eleverna också göra det. Är man en stor förebild för tusentals barn och ungdomar som faktiskt denna ryttare är så för man faktiskt föregå med gott exempel.

En annan sak jag reagerat på är den lilla killen som prompt skulle hoppa 1.20 med sin tappra ponny. Här finns det säkert de som tycker jag resonerar åt helskotta fel men jag anser att man ska kunna kontrollera och svänga sin häst i de tre gångarterna och ha en god grundsits innan man ger sig på att hoppa sådana höjder.
Det är inte den lilla killens fel utan de vuxna han har runt omkring sig.

Överlag är programmet roligt och trevligt. Barnen verkar var otroligt trevliga och hjälpsamma. Min absoluta favorit är den söta lilla tjejen som är så orolig för sin lilla ponny hela tiden. Man verkligen ser hur hennes ögon lyser av kärlek till hennes lilla häst,vackert!


Kommentarer
Postat av: Matz

gulligt program, underbart att se att dom även sattsar på dressyr. äntligen säger jag. äntligen.

2010-01-30 @ 09:02:11
URL: http://detfttasenkaktus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Lätta ditt hjärta:

Trackback
RSS 2.0