Dessa hästar

Min häst är just nu eller hon tror just nu att hon är en arabhingst på två år. Detta är något frustrerande eftersom hon spänner sig som en pilbåge, har svansen rakt ut och låter som en blåval. Det GÅR verkligen inte att få hästen att jobba och fokusera. Suck! Idag lade hon dessutom in en rad bocksprång med. Man kanske skulle börja samla på frimärken istället?
Nej, skämt å sido, det ger så mycket att ha häst så jag skulle inte vilja byta bort det mot något annat i världen.


Det var någon som frågade mig om jag anser att alla andra bett än "vanliga" är djurmisshandel. Och svaret är nej det tycker jag verkligen inte! Det finns hästar och situationer som kräver andra och skarpare bett. Det jag däremot tycker är sorgligt är när människor som inte kan så mycker rider på skarpa bett och tror att de rider hästen i "form" bara för att den kröker på nacken. DET är inte ridning. Jag tycker också att det finns alldeles för många överbetslade hästar bara för att en del ryttare tycker det ser fräckt ut! Man ska rida på ett bett som hästen trivs med och som man kan hantera hästen på ett bra sätt med.

Det finns inga genvägar, man måste alltid RIDA en häst för att den ska jobba korrekt!



En knäpp häst




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Lätta ditt hjärta:

Trackback
RSS 2.0