Frihet

Ibland säger folk till mig att jag är så arg och irriterad i min blogg. Det stämmer! Anledningen är att jag har min blogg till just precis detta, att uttycka mig.
Att bara skriva inlägg om vad jag gjort på dagen och ätit till frukost känner jag inte skulle ge mig så speciellt mycket.
Tyvärr är det också så att saker och ting oftare retar upp mig under dagen än att göra mig riktigt glad. Men när det händer att jag blir riktigt glad över något då skriver jag det med!

Dagens  största irritationsmoment uppkom av att jag som vanligt surfade runt på en av mina favoritsidor
Bukefalos
och råkade komma in på den här tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=999926.
När jag läser sådant blir jag bara så fruktansvärt ledsen. Varför får pengar bestämma så mycket? Tror dom verkligen på fullaste allvar att det är på det viset en häst vill leva?
Jag satt en gång och diskuterade just detta med en tjej som jobbar åt en av sveriges bästa ryttare. Hon berättade då för mig att vissa utav dennes hästar får gå ute någon timma om dagen i små grushagar naturligtvis med full skyddsutrustning på. De allra mest "värdefulla" hästarna får dock inte gå ut alls eftersom de då kan skada sig.
Det värsta av allt är att dessa hästar tydligen är så "störda" att de absolut roligaste de vet är när de får gå i skrittmaskinen en timme varje dag. Detta går faktiskt att likna vid ett barn som får sitta inlåst på en toalett dygnet runt i 10 år. Om han eller hon sedan fick komma ut i vardagsrummet en timme om dagen klart det hade varit höjdpunkten.
Nej, jag tror det är dags att snabba på den där lagstadgan som funnits på tal så länge nu. Där det helt enkelt ska bli olagligt att inte låta hästarna få vara ute en viss tid varje dag. För min åsikt är iallafall att hästarna skiter fullständigt i massager,solarium,simbassänger m.m, de vill bara vara hästar.
Det är människans skyldighet att försöka göra så att hästarna får leva så naturligt som möjligt. Naturligtvis med god omsorg,bra mat,rätt utrustning m.m

Ingen människa har rätt att se en häst som sin "pengamaskin". Det är en levande varelse du har ansvar för. Ett djur som också har instinkter,känslor och viljor, precis som vi. Kom ihåg att den villkorslösa kärleken du kan få av din häst är en utav de bästa känslorna på jorden!


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Härlig bild på Mis :)

2009-11-21 @ 20:08:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Lätta ditt hjärta:

Trackback
RSS 2.0