"Blott en dag"

"Solen skiner, himlen är blå, vad det är skönt att leva då. Högt i topp går allas humör och det är det som susen gör".
Med dessa rader avslutade vi varje dag i lågstadiet. Låter som att jag är lastgammal men detta är "bara" 15 år sedan och vi hade en äldre lärarinna. Vi sjöng psalmer också,lärde oss ordentlig skrivstil och fick guldstjärnor stora eller små beroende på hur duktiga vi var. Ibland satt fröken bakom sin kateder och läste för oss ur någon riktigt klassisk bok och alla satt och lyssnade med spänning.
På rasterna var det "snurrgungan" eller "stängerna" som gällde. Jag bodde med gångavstånd till skolan och varje morgon gick jag upp extra tidigt bara för att komma till skolgården innan alla bussarna anlände för att kunna "paxa" snurrgungan. När sedan klasskamraterna anlände blev man mäkta populär och då fick JAG bestämma vilka som fick vara med och snurra. Det var stort! 
Sista dagarna innan skolavslutningen hade alla blombuketter på bänkarna. Det doftade starkt av syrén och liljekonvalj. När väl skolavslutningsdagen kom hade alla tjejer tagit på sig sina allra finaste klänningar och hade rosetter i håret.  Alla gick i led till kyrkan där familjen väntade, man sjöng "Den blomstertid nu kommer" och sedan var man fri i tio hela veckor
Det riktigt pirrar i kroppen bara jag tänker på det, det var en härlig tid!

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Jag hade ju samma lärare, så jag känner verkligen igen mig. Det var en härlig pirrande känsla med sommarlovet! :) Kram och trevlig helg!

2009-01-16 @ 08:29:42
Postat av: Snadra

det var en magisk tid :D att få stå o sjunga sommarsånger :D

2009-01-16 @ 19:54:17
URL: http://sandrastrandberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Lätta ditt hjärta:

Trackback
RSS 2.0