Ta hand om din vän

Jag blir mörkrädd när jag läser en del bloggar, bilddagböcker etc. Hur kan man sitta och traggla med sin häst på en ridbana alla dagar i veckan och ibland flera gånger om dagen? Stackars hästar!
En häst vill ha variation i sin vardag. Om den bara måste gå på en ridbana 6-7 dagar i veckan måste den ju tappa livsgnistan totalt. Det måste även vara oerhört tråkigt för ryttaren och bara rida runt,runt,runt.
Jag ÄLSKAR att rida dressyr någon gång i veckan men det är samtidigt mycket få saker som slår en härlig uteritt tillsammans med sin häst.
Tänk på hästen framför allt och inte dig själv. Det är som jag sagt innan ingen tävlingsmaskin utan ett djur med känslor och instinkter. I stället för att jobba en dag på ridbanan gå ut i skogen eller liknande och låt hästen verkligen få springa av sig. Du får en lycklig häst och du själv blir lycklig på köpet, jag lovar!
Ta hand om din bästa vän och kämpa för dess välbefinnande, det tjänar du på!


En annan sak jag funderat en del över är varför en del har häst. Har man inte tid att ta hand om den så bör man inte ha någon. Eller så får man be om hjälp. En häst behöver motioneras såvida den inte är skadad eller har vila. 1-2 ggr i veckan räcker inte, iallafall inte om man tränar för tränare eller rider hårdare något utav passen. Det är som bäddat för skador och dyligt.
Min häst tycker inte om mig och det är ömsesidigt. Ändå får hon motion och god omvårdnad för det är min skyldighet som hennes ägare att se till att hon får det.
Att ha häst är ingen rättighet, det är ett privilegium!




Lycka <3


Kommentarer
Postat av: Linnea

Det var lycka på den bilden<3

2009-12-08 @ 16:17:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Lätta ditt hjärta:

Trackback
RSS 2.0