Hästhållning i praktiken

Det finns olika sätt att se på hästhantering och i vissa avseénden kan man ine säga att någon har rätt eller fel. Man får sköta och ta hand om sin häst på vilket sätt man vill så länge inte djuret far illa. Men det finns vissa saker som jag sett många göra och jag blir då alldeles rädd. Det klassas säkert inte som djurplågeri men jag anser att det i viss mån kan vara det. Observera att detta endast är mina tankar och funderingar!

Vi börjar med en sak som många använder sig av,sporrar. Det är absolut inget fel att rida med sporrar, det gör jag också ibland. Men man måste ju tänka på att man har dom på sig. Man ser många ryttare som sparkar med skänklarna när de har sporrar på sig. Man hör verkligen hur ont de gör när de träffar hästens sidor. En sporre är tänkt som en skänkelhjälp,för att hästen ska uppfatta lättare vad du vill. Inte som ett tortyrredskap. Dessutom anser jag att det är rent vansinne att låta någon orutinerad ryttare rida med sporrar.

Spö är ju ett annat redskap som också är tänkt som en skänkelhjälp. Jag rider själv aldrig med spö eftersom min häst av någon anledning hatar detta. Vissa hästar behöver ett spö för att gå framåt,speciellt trötta ridskolehästar men om man talar om mer rutinerade ryttare det är där jag blir mest upprörd. Att slå en häst hårt på rumpan för att den inte ställer sig åt ett håll så som man vill eller inte gör en perfekt skänkelvikning är inte okej enligt mig. Hästen har ju antagligen en låsning eller stelhet någonstans som behöver mjukas upp successivt.
Samma sak när det gäller hoppning. Att piska till en häst lite lätt innan ett hinder när man känner en tvekan det är en sak. Då säger man till hästen att "hej, det här är ingen fara,det fixar vi" men om man har en häst som stannar gång på gång och då ställa sig framför hindret och piska den otaliga gånger är hemskt. Även där finns det oftast en anledning. Hästen gör det sällan för att vara elak. Den kan ha ont någonstans eller vara osäker/rädd. Precis som det finns människor som inte gillar att hoppa högt så finns det hästar som inte gör det. Då ska de väl inte bli tvingade?

Ett exempel: En tjej ska sätta i gång sin häst efter vila. Hästen vill inte böja sig helt åt ena hållet. Tjejen rycker då och sliter,sparkar och svär på den stackars hästen. det förstår väl vem sm helst att hästen är stel efter vilan. igångsättningen måste skötas lugnt och metodiskt.


Ett annat stort problem som jag anser det är överbetsling. Att sätta in ett skarpare bett i munnen på en häst bara för att det skulle se "coolt" ut på något sätt. Det gör det inte. Det är en sak om hästen blir farlig för att den är för stark då måste man sätta in ett skarpare bett. Men att sitta och rida dressyr på skarpa bett är inte okej. Det som händer är att hästen endast kröker på nacken eftersom det gör ont i munnen på den. Den kommer inte upp och jobbar ordentligt genom ryggen. Det är mycket svårare att jobba en häst på ett skarpt bett.
Jag tillhör själv skaran av människor som red min häst på skarpare bett innan (obs ej i dressyr). Jag ansåg att hon var för stark för mig ute och i hoppningen. Men efter att ha läst ett par artiklar och pratat med hästtandläkaren så lade jag ner det. Jag fick börja om från början och nu rids hon endast på tredelade bett. Det går om man vill och nu är hon mjuk och fin i munnen. Tänk på hästen först och främst. Den är oerhört känslig i sin mun.

Sedan har vi det här med hästars utegång. En häst ska få leva så mycket som möjligt i sin naturliga miljö. Den ska få vara ute mycket för det mår den bra av. Att få gå ute tre timmar per dag i en liten fyrkantig hage där den inte kan ta ett enda galoppsprång är enligt mig djurplågeri. Att låta hästar stå inne för att de är tävlingshästar och inte får skada sig är hemskt. Min häst är ute så mycket som det går och hon verkar väldigt lycklig över det

En sak till. När det kommer till ridning. Att låta en häst vila en vecka och sedan rida den i två timmar så den skummar av svett. Stackars häst! Tänk er själva. Om du joggar kanske två-tre gånger i veckan och då är det två timmar i sträck. Inte så trevligt va!? Har du inte möjlighet att rida din häst mer än tre gånger i veckan så okej, men tänk då också på att den inte orkar hur mycket som helst.

Slutligen,tänk på att det är lika hemskt för hästen att gå ute och svettas i hagen som de tär för den att frysa. Låt dom få vara "nakenfisar" nu i vårsolen, då blir de lyckliga!




Kommentarer
Postat av: Marlene

Bra inlägg!!! :)

mina tankar går obenhörligen till tre personer, hehe

Jag låter Sessan ha ett tunt täcke på sig, har märkt att hon blir inte lika varm som om solen lyser direkt på henne..

Tänk om fler tänker som du...Kram

2009-04-16 @ 11:11:59
Postat av: Matilda

bra skrivit! ;D jag vill veta vilka de tre personerna är! (:

2009-04-18 @ 23:00:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Lätta ditt hjärta:

Trackback
RSS 2.0